Powstanie tego samochodu zrodziło się z potrzeby. By Mitsubishi mogło brać udział w rajdach samochodowych, potrzebowało stworzyć co najmniej 2500 seryjnych egzemplarzy na rynek „cywilny”, aby uzyskać homologację rajdową.
Geneza
W latach 80. Mitsubishi nie liczyło się w stawce fabrycznych producentów w rajdowych samochodowych mistrzostwach świata. Flagowym pojazdem był Mitsubishi Galant VR-4, solidna konstrukcja, która to rozbudziła apetyty inżynierów Mitsubishi. W 1992 roku zaprezentowano pierwszą wersję rajdową Lancera EVO. Rok później kierowcy fabryczni zaczęli odnosić pierwsze sukcesy. Następne dwie wersje były rozwijane bezpośrednio z wersji EVO 1.
Rajdowe sukcesy
W raz z pojawieniem się czwartej wersji pojazdu, pojawiły się wielkie sukcesy w rajdach. Mitsubishi Lancer EVO IV, był zupełnie nową konstrukcją, opartą na nowej platformie. EVO IV rozpoczął pasmo sukcesów Lancera na trasach rajdowych. W 1997 roku po raz pierwszy w samochodzie Mitsubishi zwycięstwo w kategorii generalnej kierowców uzyskał Tommi Mäkinen. Zaprezentowana rok później wersja EVO V, pozwoliła odnieść Mitsubishi pierwszy raz w historii triumf w mistrzostwach świata konstruktorów. Lancer EVO VI podtrzymał sukcesy indywidualne Mäkinena, natomiast w kategorii konstruktorów, model ten pozwolił zająć 3 miejsce.
Spadek formy
Kolejne wersje samochodu nie odnosiły już spektakularnych sukcesów. Żadna kolejna wersja Mitsubishi Lancera EVO wyprodukowana w początkach XXI wieku nie nawiązała nawet do sukcesów wczesnych modeli. Spowodowało to zniechęcenie Mitsubishi i wycofanie się z rajdowych samochodowych mistrzostw świata. Brak sukcesów w rajdach nie spowodował spadku zainteresowania cywilnymi wersjami. Wręcz przeciwnie. W XXI wersja Mitsubishi Lancer EVO był jednym z najpopularniejszych samochodów sportowych na rynku.